TROUWEN IN CORONATIJD

De tweede corona golf is een feit.  Voorlopig dus nog de 1,5 meter samenleving.  Dat kan nog wel even duren. Als er pas volgend jaar een vaccin is, is de 1,5 meter tot die tijd van toepassing.   Waar het in de eerste coronamaanden schrikken was en niet weten wat te doen, wordt er steeds weer meer getrouwd.

Een ‘coronabruiloft’. Ik weet uit ervaring dat het heel goed kan om in deze periode te trouwen! Met wat aanpassingen die misschien nodig zijn, maar evengoed: een fantastische dag.

Trouwfeesten komen ondanks alles toch weer een beetje op gang al  zijn er alleen ceremonies waarbij de 1,5 meter gehandhaafd kan worden. Als de trouwzaal klein is, betekent dat dat er maar een zeer beperkt aantal mensen bij de ceremonie aanwezig kan zijn. Grotere trouwzalen zijn dan aantrekkelijker

Een bruiloft komt er dan heel anders uit te zien en dat zal voor veel bruidsparen flink slikken zijn. Want zoals een bruiloft was voor de corona, zo wordt het voorlopig even niet meer. Maar dat is wel waar veel bruidsparen zich op hebben ingesteld. Dat vraagt een verandering in de mindset van zowel bruidsparen als van de leveranciers. Toch zijn we in al die maanden zeer creatief geworden en vinden we steeds meer oplossingen. Hoe zou een bruiloft er dan nu wel kunnen komen te zien? Hieronder wat ideeën.

 

VOORBEREIDING
Hierbij kunnen niet al te veel mensen aanwezig zijn. Wel mensen uit hetzelfde gezin, maar hou het beperkt. Voordeel hiervan is dat het meer rust geeft op deze momenten als er minder mensen om je heen zijn. Zet je favoriete muziek op, drink je favoriete thee en geniet zoveel mogelijk. De visagie en haarstyling, zal zich beschermen met handschoenen en wellicht een mondkapje.
Laat je helpen met het aankleden door iemand uit het gezin (je moeder, zus, broer, vader) en lukt dat niet, dan moet diegene zichzelf beschermen met de middelen die daarvoor zijn.
Ik als fotografe hou minstens 1,5 meter afstand en dat is met de lenzen die ik heb heel goed te doen.

DC004

FIRST LOOK
Het moment dat jullie elkaar voor het eerst gaan zien moet een mooi moment blijven. Dat kan zijn bij de voordeur, maar als je het nog mooier wilt maken, dan zou dat ook buiten op locatie kunnen waarna daar direct de fotoshoot plaats kan vinden. Jullie kunnen je dan ieder apart aan laten komen rijden. Directe familieleden kunnen hier getuige van zijn mits zij 1.5 meter in acht nemen.

FOTOSHOOT
Aan de fotoshoot verandert niet zo veel. Die is op locatie (binnen of buiten) en ik als fotografe heb middelen bij zich om mijn handen schoon te houden (handgel) en kan makkelijk 1,5 meter afstand van jullie houden. Wat locatie betreft kan in principe alles wat voorheen ook kon.

WS106a

CEREMONIE
Dat is een lastige. Want er mogen nu max. 30 mensen bij aanwezig zijn maar dat is afhankelijk van de grootte van de trouwruimte. In die max. 30 personen. Dit is inclusief kinderen en exclusief personeel. (zoals trouwambtenaar en fotograaf) Zoals eerder gemeld: mensen uit 1 gezin kunnen bij elkaar zitten, dus er zou een stoelindeling gemaakt moeten worden. Dat wordt lastig als je trouwt in een stadhuis waar voor en na jullie ook bruidsparen elkaar het ja-woord willen geven. Dan geldt een standaard stoelindeling waar iedereen zich aan moet houden. Dus als je het een meer persoonlijke ceremonie wilt laten zijn, kun je beter kiezen voor een wat grotere ruimte en die alleen voor jullie is die dag.

FELICITEREN
Jullie kunnen elkaar natuurlijk feliciteren met een kus en knuffel. Maar voor de gasten is dat anders. Als dat mensen zijn die niet uit jullie gezin komen en ook bij oudere mensen, is het niet verstandig om te kussen of elkaar te omhelzen. Hoe graag je het ook zou willen: doe het niet. In plaats daarvan kunnen er strooikussen en lieve gebaren worden gemaakt en uiteraard kunnen de gasten jullie wel overspoelen met lieve woorden, toespraken etc.
Cadeaus en enveloppen kunnen op een tafel of in een enveloppendoos worden geplaatst, zodat deze later kunnen worden geopend door jullie. Je kunt ook overwegen om een rekeningnummer te openen zodat mensen hier hun cadeau bedrag op kunnen storten. Dat klinkt misschien onpersoonlijk, maar als je het luchtig en creatief aanpakt bijvoorbeeld door het op de uitnodiging te zetten dat jullie het geld gebruiken iets moois, dan komt dat wellicht anders over.

FAMILIE & GROEPSFOTO’S
Waar we voorheen tientallen groepsfoto’s maakten van het bruidspaar met vrienden, collega’s en familie, moet dit nu beperkt worden tot bruidspaar met alleen de mensen uit het gezin die dicht bij elkaar kunnen staan. Dat geldt ook voor de groepsfoto waar voorheen alle gasten met het bruidspaar op werden vastgelegd. Een groepsfoto waarbij iedereen 1,5 meter uit elkaar staat ziet er niet leuk uit. Wat wel kan is foto’s per gezin zonder jullie.
Een creatieve oplossing hiervoor ben ik momenteel nog aan het bedenken, maar als jullie die hebben hoor ik het graag!

BRUIDSTAART EN TOOST
De bruidstaart aansnijden door het bruidspaar kan natuurlijk nog steeds. De gasten moeten wel 1,5 meter afstand houden. Na het aansnijden zal de taart verder worden opgesneden en verdeeld. Afhankelijk van hoe het personeel van de locatie hiermee omgaat, kunnen de gebaksschotels op een tafel worden neergezet zodat een ieder het op gepaste afstand kan oppakken, of wordt het uitgedeeld. Dat geldt ook voor de glazen bubbels.
Toosten kan, een ieder op gepaste afstand. En de toespraak van een gast is natuurlijk ook welkom.
Live muziek creëert hier een heerlijke, romantische sfeer en maakt het ook persoonlijker.

DC111

DINER & FEEST
Waar voorheen een receptie/ diner/feest met veel gasten geen enkel probleem was, is het dat nu wel.
Voor de receptie of feestelijkheden na afloop van de huwelijksvoltrekking bij een eet- en drinkgelegenheid gelden de gewone regels voor de horeca: er kan niet gereserveerd worden voor gezelschappen van meer dan 4 personen of 1 huishouden. En er geldt het maximum van 30 binnen en 40 buiten.
Een overweging misschien om het diner (wellicht in een kleinere vorm) en het feest te organiseren als dit weer kan. Als alles weer mag volgens de RIVM is er ook een reden om een knalfeest te geven. BBQ, festival met foodtrucks of in een feestzaal; bedenk wat jullie dan leuk zouden vinden. Ook dit kan gefotografeerd en gefilmd worden uiteraard. Noem het bv een AFTER WEDDING PARTY en stuur er aparte uitnodigingen voor met een foto van jullie op de trouwdag. Of je op dat feest wel of niet je trouwkleding weer aantrekt is aan jullie.

MIRANDA FOTOGRAFIE
Hebben jullie besloten jullie huwelijk toch door te laten gaan en zijn jullie nog opzoek naar een fotograaf? Neem dan contact met mij op zodat we dit alles kunnen wij bespreken tijdens een vrijblijvend persoonlijk gesprek, wij kunnen hierbij op 1,5meter afstand zitten en ik  zal een mondkapje dragen. Tijdens het gesprek kan ik jullie voorbeelden laten zien en jullie uitleggen hoe ik te werk ga, ook in deze coronatijd.infomfsite